On this page you find a complete list of my scientific publications. Most of them are accessible via my Researchgate profile.
In my research I work at the intersections of economics, sociology and philosophy. I pursue a research approach that puts tangible phenomena center stage. My choice of methods always follows the demands of the subject-matter at hand, not the other way around. This often leads to the integration of crucial social science innovations of the 20th and 21st centuries – such as the cultural, performative or pictoral turns – into my economic research.
I understand the economy as a process of social provisioning, that manifests itself in lived human practices that are principally always alterable, but typically follow institutionalised, historically grown patterns.
My research interests include:
I approach them by means of the following methods:
Schlaile, Michael; Hector, Veronica; Peters, Luis; Bäuerle, Lukas; Smith, Beth; Hilt; Annette; Graupe; Silja (2023 tbp): Innovation Amidst Turmoil: A SenseMaker Study of Managerial Responses to the COVID-19 Crisis in Germany. In: Journal of Innovation Economics and Management.
Bäuerle,Lukas; Graupe, Silja (2023): Reframing economic agency in times of uncertainty. In: International Journal for Pluralism and Economic Education 14(1): pp. 31-46. Online here.
Bäuerle, Lukas (2020): Reproduction, deconstruction, imagination. On three possible modi operandi of economic education. In: Journal of Social Science Education 19(3): pp. 21-36. Online here.
Pühringer, Stephan; Bäuerle, Lukas (2019): What economics education is missing: the real world. In: International Journal of Social Economics 46(8): pp. 977-991. Online here.
Bäuerle, Lukas (2019): Optische Grenzgänge. Konstellationen des Sehens bei Nikolaus von Kues und Jeremy Bentham. In: Freiburger Zeitschrift für Philosophie und Theologie, 1/2019: pp. 92-117. Online here.
Bäuerle, Lukas (2019): Warum VWL studieren? Sinnangebote ökonomischer Lehrbuchliteratur. In: Zeitschrift für Diskursforschung 03/2018: pp. 306-332. Online here.
Pühringer, Stephan; Bäuerle, Lukas and Engartner, Tim (2017): Was und wie denken zukünftige ÖkonomInnen? Einblicke in die politische und gesellschaftliche Wirkmächtigkeit ökonomischen Denkens. In: Gesellschaft, Wirtschaft, Politik, 66 (4): pp. 547-556. Online here.
Bäuerle, Lukas (2017): Die ökonomische Lehrbuchwissenschaft. Zum disziplinären Selbstverständnis der Volkswirtschaftslehre. In: momentum quarterly 6(4): pp. 252-270. Online here.
Bäuerle, Lukas; Graupe, Silja (2023 tbp): Die Spirale transformativen Lernens. In: Forschungsdiskurs und Etablierungsprozess der Organisationspädagogik, hrsgg. Von Heidelmann, Marc-André; Storozenko, Victoria und Wieners, Sarah. Wiesbaden: Springer VS.
Hilt, A./Bäuerle, L./Steffestun, T. (2022). The University for Social Transformation as a Place of Social Learning in and out of Crises – a Field Report from the First Corona Semester at the Cusanus Hochschule für Gesellschaftsgestaltung. In: Schröder, L.-M./Hantke, H./Steffestun, T./Hedtke, R. (eds.). In Krisen aus Krisen lernen – Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft im Kontext sozial-ökologischer Transformation. Wiesbaden: Springer VS. Online here.
Bäuerle, Lukas (2021): The power of economics textbooks: shaping meaning and identity. In: The power and influence of economists: contributions to the Social Studies of Economics, edited by Maeße, Jens; Rossier, Thierry; Pühringer, Stephan and Benz, Pierre. London; New York: Routledge, pp. 53-69. Online here.
Bäuerle, Lukas (2021): Das vermeintliche Wissen der ökonomischen Lehrbuchwissenschaft. Ein Essay. In: Ökonomie als Problem. Interdisziplinäre Beiträge zu einer Kritik ökonomischen Wissens, edited by De Gennaro, Ivo; Lüfter, Ralf and Simon, Robert. Volume Series Elementa Oeconomica, Volume 5. Freiburg: Verlag Karl Alber, pp. 11-34. Online here.
Bäuerle, Lukas (2020): Ökonomisierte ökonomische Bildung. Zur Dominanz struktureller Bedingungen wirtschaftswissenschaftlicher Studiengänge. In: Grenzen überschreiten, Pluralismus wagen. Perspektiven sozioökonomischer Hochschullehre, Nr. 3 in der Reihe Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft, edited by Fridrich, Christian; Hedtke, Reinhold; Ötsch, Walter Otto. Wiesbaden: Springer VS, pp. 111-134. Online here.
Urban, Janina; Schröder, Lisa-Marie; Hantke, Harald; Bäuerle, Lukas (2021) (Eds.): Wirtschaft neu lehren. Erfahrungen aus der pluralen sozioökonomischen Hochschulbildung. Wiesbaden: Springer VS. Online here.
Graupe, Silja; Bäuerle, Lukas (2022): Bildung in fragilen Zeiten. Die Spirale transformativen Lernens. Cusanus Working Paper Series No. 70. Online hier.
Bäuerle, Lukas (2021): Beyond indifference – an economics for the future. In: Fullbrook, Edward; Morgan, Jamie (Eds.): Post-Neoliberal Economics. Bristol: World Economics Association, pp. 175-208. Online here [linked article is identical].
Bäuerle, Lukas; Hantke, Harald; Schröder, Lisa-Marie and Urban, Janina (2021): Wirtschaft neu lehren – Eine Einleitung. In: Urban, Janina; Schröder, Lisa-Marie; Hantke, Harald; Bäuerle, Lukas (Eds.): Wirtschaft neu lehren. Erfahrungen aus der pluralen sozioökonomischen Hochschulbildung. Wiesbaden: Springer VS, pp. 1-16. Online here.
Bäuerle, Lukas (2020): Reproduzieren, Dekonstruieren, Imaginieren. Ein existenzpädagogischer Blick auf (mögliche) Konventionen ökonomischer Bildung. In: Jenseits der Konventionen: Alternatives Denken zu Wirtschaft, Gesellschaft und Politik. Eine Festschrift für Walter O. Ötsch, hrsgg. von Pühringer, Stephan; Graupe, Silja; Hirte, Katrin; Kapeller, Jakob und Panther, Stephan. Marburg: Metropolis, pp. 337-370. Online here.
Bäuerle, Lukas ([2013] 2017): Clockwork Economics. Ontologische Grundlagen in der Ökonomik. Bayreuth: Bachelor-Thesis at the University of Bayreuth. Online here.
Bäuerle, Lukas; Behr, Maria and Hütz-Adams, Friedel (2011): Im Boden der Tatsachen. Metallische Rohstoffe und ihre Nebenwirkungen. Bonn: Brandt GmbH. Online here.